NEWS & INSIGHTS

Hvorfor skal man outsource salg i 2024?

Outsourcing kan være en god måde at forbedre effektiviteten og udvikle din virksomhed på. Her er de vigtigste grunde til at outsource samt nogle af fordelene og udfordringerne.

HVAD ER OUTSOURCING?

I den nuværende forretningsverden er outsourcing blevet en stadig mere populær mulighed for virksomheder, der ønsker at reducere omkostningerne og forbedre effektiviteten. Men hvad er outsourcing egentlig? Og er det det rigtige for din virksomhed?

Outsourcing er ansættelse af eksterne specialister eller generalister til at udføre opgaver, som normalt er interne funktioner. Ofte drejer det sig om at uddelegere tidskrævende eller komplekse opgaver på tværs af flere afdelinger - fra salg og regnskab til administration og kundeservice.

Det er en forretningspraksis, fordi det kan spare penge og tid og ofte resultere i en bedre kvalitet af arbejdet. I sidste ende er målet at frigøre tid, så dit team kan fokusere på deres kerne kompetencer.

FORDELENE VED AT OUTSOURCE

Som virksomhedsleder leder du efter måder at få din virksomhed til at vokse på. En måde at gøre det på er ved at outsource opgaver eller processer. Outsourcing kan frigøre din tid og energi til at fokusere på kerneaspekterne af din virksomhed. Det kan også være en omkostningseffektiv måde at udvide din virksomhed på. Når det gøres rigtigt, kan outsourcing blive en vigtig del af en virksomheds strategi og et redskab til at skabe vækst.

Her er fire grunde til, at outsourcing kan hjælpe dig med at skabe vækst:

  1. Få adgang til eksperter.
    Når du outsourcer, får du adgang til en pulje af højt kvalificerede fagfolk, som kan hjælpe dig med at løfte din virksomhed til det næste niveau.

  2. Spar tid og penge.
    Outsourcing kan være mere omkostningseffektivt end at ansætte interne medarbejdere, og det vil frigøre tid til at fokusere på dine kernekompetencer.

  3. Skaler hurtigt og effektivt.
    Outsourcet hjælp gør det lettere at skalere op eller ned efter behov uden at ændre dit team eller dine aktiviteter.

  4. Få en konkurrencefordel.
    Ved at outsource kritiske funktioner kan du holde dig foran konkurrenterne og fortsætte med at skabe vækst for din virksomhed.

Top 8 objectives why businesses outsource

Der er mange grunde til, at virksomheder vælger at outsource deres aktiviteter. Ifølge en Deloitte-undersøgelse og blogindlæg fra BrandonGaille, er her nogle af de mest nævnte grunde til at vælge at outsource:

Kilde: (Deloitte Study og Blog Post from BrandonGaille)

Tabellen over viser, at virksomheder outsourcer af flere forskellige årsager, men den mest almindelige motivation er at reducere eller kontrollere omkostningerne. Andre årsager er adgang til værktøjer, ressourcer, færdigheder og viden, som ikke er til rådighed internt, eller ønsket om at fokusere på kerneaktiviteterne og uddelegere funktioner, der ikke hører til kernen af forretningen.

Uanset årsagen skal virksomheder nøje overveje fordele og ulemper ved outsourcing, før de beslutter sig.

HVORFOR SKAL DU OUTSOURCE DINE SALGSAKTIVITETER?

Outsourcing af jeres salgsaktiviteter kan være en god måde at udvikle din virksomhed på. Når det drejer sig om salg, bør kvalitet altid overtrumfe kvantitet. Et professionelt outsourcet salgsteam kan hjælpe dig med at indgå flere aftaler og hjælpe dig med at nå nye markeder, samtidig med at du sparer penge på at uddanne nye medarbejdere og ressourcerne, der følger med i oplæring.

Man bør tage hensyn til, at markeder, behov og tendenser ændrer sig i en hurtigt skiftende digital tidsalder. Salget har langt større vægt i form af genererede indtægter og investeret kapital. Uden det rigtige team og de rigtige processer er det umuligt at få fodfæste, nå resultater, nå KPI'er og indsamle værdifulde data. For ikke at nævne alle de endeløse test og optimeringer, der kan suge tid og ressourcer væk, som de fleste nystartede virksomheder og virksomheder i skalering ikke har råd til at spilde.

Så hvis du overvejer at outsource salget, er der to ting, du skal huske på.

  • For det første skal du sikre dig, at du samarbejder med en velrenommeret virksomhed, der har en dokumenteret erfaring i branchen.
  • For det andet skal du overveje, hvilken type produkter eller tjenester du ønsker at sælge, og om det passer til partnerens tidligere sager. Derved vil du være sikker på, at dit produkt eller din tjenesteydelse vil have den nødvendige kvalitetsindsats.

FORDELE OG ULEMPER VED OUTSOURCING AF SALG

Selv om outsourcing kan være yderst fordelagtigt for de fleste virksomheder, er det ikke altid det ideelle valg for alle virksomheder. Det er vigtigt at afveje fordele og ulemper ved outsourcing af salg for at træffe den rigtige beslutning for din virksomhed.

Her er nogle af de vigtigste fordele og ulemper ved at outsource din salgsfunktion.

Fordele:

  1. Outsourcing af salget kan øge indtægterne uden at øge de generelle omkostninger proportionalt.
  2. Det kan være en god mulighed, hvis dit salgsteam arbejder i en ustabil eller skiftende branche, hvor du ikke ønsker at ansætte og fyre sælgere efterhånden som tingene ændrer sig.
  3. Eksterne salgsbureauer har normalt al den nødvendige software og teknologi til at levere end-to-end salgsløsninger og komplekse markedsrapporter.
  4. Outsourcing af leadgenerering reducerer den opstartstid, der er nødvendig for at få sælgere til at udføre kvalitet.

Ulemper:

  1. Du har en potentiel risiko for dit omdømme ved at outsource salget, da en tredjepartspartner tager sig af dine kunderelationer.
  2. Du skal opbygge et forhold til outsourcingleverandøren (og det outsourcede salgsteam) og administrere kontrakten for at sikre, at du får den kvalitet og de resultater, du forventer.
  3. Der kan være flere forudgående og engangsudgifter i forhold til at ansætte en forretningsudvikler internt, da løn, provisioner og andre ansættelsesomkostninger vil blive afskrevet over tid.

HVORDAN FINDER DU DEN RIGTIGE SALGSPARTNER?

Hvordan ved du, om du outsourcer til den bedste virksomhed til dine specifikke behov?

Der er et par vigtige ting, når du leder efter en partner, der passer godt til din virksomhed.

  1. Research
    Tag dig tid til at forstå markedet, og hvordan de forskellige virksomheder adskiller sig fra hinanden, og hvad de tilbyder. Tænk over: Hvad er deres salgsstrategi? Eller hvilken slags softwareværktøjer bruger de?

  2. Definer dine behov
    Find ud af, hvad dine behov er, før du henvender dig til en potentiel partner. Måske har du brug for en person med sprogkundskaber som modersmål?

  3. Kontakt
    Kontakt flere forskellige virksomheder, og bed om referencer og/eller cases fra tidligere partnerskaber. Husk også at få en fornemmelse af deres kundeservice - du vil være sikker på, at de er lydhøre og hjælpsomme.

  4. Få anbefalinger
    Bed om anbefalinger fra pålidelige kilder i dit netværk.

Når du finder en virksomhed, der opfylder alle disse kriterier, kan du være sikker på, at du er på rette vej og træffer den bedste beslutning for din virksomhed.

BEDSTE PRAKSIS FOR OPBYGNING AF RELATIONER

Når du finder den rigtige partner til at styre dine aktiviteter, er der nogle bedste praksis, du bør huske på for at få en velsmurt outsourcing-maskine. Hvis du følger disse, kan du sikre, at outsourcingen af projekter lykkes, og at kommunikationen og arbejdsforholdene med dine leverandører eller tjenesteudbydere fungerer gnidningsløst.

Lav din research, vær klar over, hvad du har brug for, forventningsafstem, og vær ikke bange for at stille spørgsmål. Opbyg et trasparent partnerskab i stedet for blot et forretningsmæssigt forhold - og endelig skal du lære at give og dele feedback effektivt og løbende.

Kommunikation er nøglen, så det er meget vigtigt at holde møder en eller to gange om ugen.

Hvis du gennemfører blot nogle få af disse tips, kan det gøre en forskel for den samlede succes med din outsourcing.

NEWS IN YOUR INBOX?

Keep updated with trends within growth. Receive monthly insights on sales, playbooks and much more.

SUBSCRIBE TO NEWSLETTER

INdSIGTer

læs alle

øg jeres omsætning.

BOOK et møde
Corinne Cotteverte - Accelerating B2B Growth
Simone Bendtsen - Assisting B2B Companies in Growing
Valdemar Gyldendal - Business Development Manager
+100
100+ brands bruger VAEKST.