NEWS & INSIGHTS

Vigtigheden af emotionel intelligens i B2B salg

Emotionel intelligens er ikke kun godt til at udvikle personlige og professionelle relationer, den er også god til B2B-salg. Arbejd på det! Her kan du lære hvordan og hvorfor.

HVORFOR ER EMOTIONEL INTELLIGENS VIGTIGT I SALG?

Vi befinder os i en tid, hvor køberen er i centrum af salgsprocessen i B2B-salg. "Køber først"-filosofien kræver, at sælgeren tilpasser sig sine kunders behov, som i stigende grad er individualiserede og specifikke. Og dette kan kun gøres ved hjælp af en personlig én-til-én-forbindelse.

Hvis du kun justere dine produkter eller services for at imødekomme disse stadig mere krævende kunder, vil resultaterne ikke leve op til forventningerne. Det er ligegyldigt, hvor godt dit produkt eller din tjenesteydelse er, hvis du ikke ved, hvordan du skal sælge det til en moderne køber. Derfor er det afgørende at forfine hele salgsprocessen, og du skal starte med det vigtigste: at skabe en stærk forbindelse til kunden.

Hos VAEKST ved vi, at et skalerbart salg kræver et godt indtryk og en personlig kontakt. For at nå dertil er det vigtigt at forretningsudvikleren er socialt og følelsesmæssigt intelligent, da dette giver dem mulighed for at opbygge en relation og vedligeholde relationer, der kan strække sig over længere tid.

HVAD ER EMOTIONEL INTELLIGENS?

Følelsesmæssig intelligens, også kaldet EQ, er en af de færdigheder, der anses for at være vigtigst for udviklingen af personlige og professionelle relationer. Begrebet blev introduceret af Daniel Goleman i 1995, og det er siden da blevet betragtet som en særlig vigtig færdighed, der bidrager til at forbedre relationer, problemhåndtering og kommunikation på arbejdspladsen. Kort sagt gør EQ den enkeltes bevidsthed om sine egne og andres følelser og sætter den enkelte i stand til at håndtere relationer produktivt og respektfuldt.

På et område som B2B-salg, hvor arbejdet starter med at forstå dine kunders behov og føre samtalen, er en følelsesmæssigt intelligent B2B forretningsudvikler klar over sine begrænsninger og styrker, kan tåle afvisning, er villig til at lære, er internt motiveret og modstandsdygtig. Det bedste af det hele: EQ kan læres og trænes, og her er hvordan.

1. FOREBYG SILO MENTALITET VED VIDENSDELING

World Economic Forum har anført følelsesmæssig intelligens som en af de vigtigste "soft skills", der skal udvikles for at forbedre præstationerne på arbejdspladsen inden 2025. Alligevel er det stadig et ukendt område for mange, og måske endda inden for dit team.

Det første skridt er at tilskynde til åbenhed og normalisere udtrykket af følelser og tanker. Ved at dele arbejdserfaringer som en del af arbejdstagernes hverdag vil de føle, at deres frustrationer er fælles, og at de bevæger sig i samme retning.

Hos VAEKST har vi fundet ud af, at workshops om informationsudveksling er et meget værdifuldt værktøj til at inspirere og motivere hinanden til en mere informationsbaseret tilgang til strategi og salgsimplementering. Vi ved, at vores forretningsudviklere har en masse "tavs viden", som vi følte, at de havde brug for at dele og inddrage i jagten på den bedste tilgang til strategi og samtaler. Disse workshops hjælper vores team med at dele erfaringer på tværs af projekter, ideer og viden om kundernes adfærd og hjælper os endelig med at forhindre den silo-mentalitet, der kan være så skadelig for organisationen.

2. FORBERED DIT TEAM MED EN GOD ONBOARDING

I et miljø, hvor følelsesmæssig intelligens er i højsæde, føler medarbejderne, at deres meninger og følelser bliver hørt og værdsat. Dette kan være med til at sænke personaleudskiftningen. Det er det, du leder efter i dit B2B-salgsteam, fordi du ønsker langvarige kunderelationer af høj kvalitet, og du ønsker ikke at spilde penge på at uddanne nye forretningsudviklere.

Nøglen er en effektiv onboarding-proces, der er velgennemtænkt til at passe til din strategi. Hos VAEKST har vi designet en komplet tre ugers onboarding-proces til at uddanne vores forretningsudviklere og ledsage dem i deres første fase i teamet. Processen omfatter coachingsessioner, workshops, deling af forventninger og feedback samt løbende støtte, indtil den nye salgsrepræsentant kan stå på egne ben. Ideen bag dette er at få en klar og ærlig forståelse af, hvordan vores team fungerer. Tillid og gennemsigtighed er vores hjørnesten.

3. LESS TALKING, MORE LISTENING

Aggressive salgsstrategier har traditionelt været anset for at være den mest effektive strategi for B2B-salg. Men ændringen af købernes holdning og diversificeringen af deres problemer og dermed løsninger har tvunget forretningsudviklere til at udvikle bløde færdigheder for at kunne håndtere dem. I dag er det kun B2B-forretningsudviklere, der forstår styrken ved at lytte og træffe rationelle, empatiske beslutninger, der kan opnå stor succes.

Håndtering af følelser har vist sig at være nøglen til en mere effektiv salgsstrategi, der letter og fremskynder kundens rejse gennem købsrejsen. Og det øger i sidste ende omsætningen.

Vores mantra, "less talking, more listening", danner grundlaget for en filosofi, der opfordrer os til altid at lære af hinanden, uanset om det er et lead, en kunde eller en kollega. Vores forretningsudviklere forstår kundernes behov som et resultat af at lytte til deres og resten af teamets bekymringer.

Vi har en løsning, som vi har tillid til. Det næste skridt er at bringe den ud, finde dig og se om vi er et godt match. Lad os starte med at lytte. Lad os tale om det.

NEWS IN YOUR INBOX?

Keep updated with trends within growth. Receive monthly insights on sales, playbooks and much more.

SUBSCRIBE TO NEWSLETTER

INdSIGTer

læs alle

øg jeres omsætning.

BOOK et møde
Corinne Cotteverte - Accelerating B2B Growth
Simone Bendtsen - Assisting B2B Companies in Growing
Valdemar Gyldendal - Business Development Manager
+100
100+ brands bruger VAEKST.