NEWS & INSIGHTS

5 principper til at udvikle det rigtige salgsmindset

En forretningsudviklers tankegang har en direkte indvirkning på resultaterne. Målet er at udvikle en stærk, vindende mentalitet, der er rettet mod succes. Denne blog foklarer hvordan du kommer dertil.

Forretningsudviklere har ufattelig stor magt i virksomheden. De former virksomhedens fremtid og er driver en stor del af virksomhedens indkomst. Men for, at de kan maksimere denne store magt, skal de forstå den og vide, hvordan de skal udnytte den. Her er de grundlæggende principper for at gøre det.

TRO PÅ DIT SALG

Du skal altid huske på, at salget vil finde sted. Du skal være sikker på dit tilbud og tilbyde det til din potentielle kunde som en transaktion, der giver mening for dem. Husk: Du behøver ikke at fremtvinge en handel, hvis den potentielle kunde ikke virker tilfreds med dit tilbud. Det er sådan, at denne mentalitet udvikler sig.

  1. Du har ikke brug for at blive bekræftet, når du er sikker på din løsning og ved, at den kan løse en potentiel kundes problem. Gå ud fra, at der skal afholdes et møde, og spørg efter datoen. Spild ikke tid på at bede om et møde, når din potentielle kunde allerede er i gang med en samtale. De ville ikke være der, hvis de ikke havde til hensigt at købe.

  2. At føre samtalen på denne måde hjælper forretningsudvikleren til at føle sig mere sikker og rolig i forhold til sit tilbud og gør køberen klar til salget. I skal begge være på samme side. Hvis salget i sidste ende ikke finder sted, er det på tide at lade den potentielle kunde gå.

  3. Du må ikke begå den fejl at tro, at denne holdning er for anmassende. At være fræk og at værdsætte sin tid og sin løsning nok er to forskellige ting. Men det vil blive diskuteret i næste afsnit.

BLIV EN AUTORITET

For at du kan føle dig sikker som forretningsudvikler, skal du være ekspert i din løsning, din potentielle kunde og det område, som de arbejder inden for. Du skal finde fejlene, blive en autoritet på området og udvikle den bedste strategi for at løse deres problemer mest effektivt. Det er netop forskellen mellem en prætentiøs forretningsudvikler og en dygtig og pålidelig forretningsudvikler.

Du er nødt til at gå i gang og tage opgaven alvorligt. Lav research, lær din potentielle kunde at kende som din egen bukselomme, og gå ikke glip af en eneste detalje. Disse data vil gøre det muligt for dig at gå ind i salgssamtalen med den selvtillid, der følger af at beherske emnet.

DYRK EN VINDERMENTALITET

Det er vigtigt, at du som forretningsudvikler forstår, at der er en risiko for, at kundeemnerne ikke er interesseret i din løsning. Denne antagelse bør dog ikke dæmpe dine forventninger til succes. Hver mulighed ville ikke eksistere uden den anden, men det er op til dig at stole på din metode og se denne aftale som den bedste løsning for din kunde. Ja, det kan virke kompliceret og måske endda tåbeligt. Men det er det, som en vindermentalitet handler om.

Når du arbejder med B2B-salg, vil du opleve mange tilfælde, hvor kundeemnerne ikke går videre til næste trin i købsprocessen. Det vigtigste er ikke at se denne afvisning som en personlig fiasko, men som en del af læringsprocessen. Kort sagt skal du forvente succes, hver gang du indleder en salgssamtale, men du skal også regne med muligheden for ikke at afslutte en aftale.

Hvis din potentielle kunde efter diskussion og forhandling ikke viser nogen interesse for dit forslag, skal du stadig gennemgå dine data for at finde ud af, hvorfor den potentielle kunde trak sig tilbage. Måske var det dårlig timing, måske havde kunden allerede en tilfredsstillende løsning, eller måske var en af dine konkurrenter bedre til at hjælpe deres problemer. Uanset hvad årsagen er, er der sandsynligvis en måde at finpudse din tilgang på.

LÆR AT ELSKE TRANSPARENS

Når vi taler om forbedring: Et team, der ønsker at opnå succes, er villigt til at gøre det, der skal til for at lære, hvordan man udfører B2B-salg bedre. Og nøglen til læring og forbedring af teamet er transparens. I et transparent miljø er teamet opmærksomme på god og dårlig praksis, så de lærer sig selv at stræbe efter succes og undgå fiaskoer. Denne viden skal tilhøre hele teamet for deres læring og lægge fundamentet for en åben for feedback-kultur.

På den anden side skal forretningsudvikleren lære at indse, at fiaskoer er en stor del af B2B-salg og ikke så slemt, som vi har tendens til at tro. I enhver fiasko er en lektie at lære, skal forretningsudvikleren miste frygten for den. Teamet skal sigte mod at føle sig godt tilpas med både at lukke og tabe salg, og holdkammeraterne skal kunne kommentere hinandens praksis for at bidrage til den fælles læring. Dette transparente miljø med åbenhed giver anledning til kollektiv ansvarlighed og giver mulighed for løbende og fælles feedback.

TILLÆR DIG SELV ET MINDSET AF OVERFLOD

Vi er blevet opdraget med en sparsommelighedsmentalitet. Vi har en tendens til at gemme de ressourcer, som aldrig har været nyttige, fordi vi tror, at der kommer en tid, hvor vi får brug for dem. Inderst inde ved vi dog, at den tid ikke kommer. Denne tankegang holder os i gang med at tænke på de mulige måder, vi kunne bruge disse aktiver på, og lader os ikke se den overflod af nye og store muligheder, som vi kan stræbe efter. Du spilder din tid og er nødt til at slippe af med den mentalitet, der holder dig tilbage.

Hvis et salg ikke gennemføres, hvis en kunde ikke er interesseret i din løsning, uanset årsagen, eller hvis du ikke mener, at det passer godt sammen, skal du gå videre. Bag den mislykkede aftale er der masser af succesfulde aftaler. Du har ikke tid at spilde, men masser af nye muligheder at udforske.

DE SIDSTE TANKER

Forretningsudviklerens tankegang har en direkte indflydelse på de resultater, de opnår. Målet skal være at udvikle en stærk, vindende mentalitet, der er rettet mod succes. Og for at B2B-salgsteamet kan udvikle den, skal de starte med at gennemgå og reflektere over deres praksis for at se, hvordan de kan forbedre sig.

En succesfuld B2B-salgstankegang er en langvarig garanti. Den er ikke baseret på den umiddelbare anerkendelse og fornøjelse ved at lave et salg, men på konstant forbedring og læring.

NEWS IN YOUR INBOX?

Keep updated with trends within growth. Receive monthly insights on sales, playbooks and much more.

SUBSCRIBE TO NEWSLETTER

INdSIGTer

læs alle

øg jeres omsætning.

BOOK et møde
Corinne Cotteverte - Accelerating B2B Growth
Simone Bendtsen - Assisting B2B Companies in Growing
Valdemar Gyldendal - Business Development Manager
+100
100+ brands bruger VAEKST.