NEWS & INSIGHTS

5 gode grunde til at arbejde i B2B salg

B2B-salg er blevet et dynamisk område med nye udfordringer og muligheder. Her er nogle af grundene til, at du bør vælge en karriere inden for B2B-salg.

5 GRUNDE TIL AT ARBEJDE I B2B SALG

Meget har ændret sig inden for B2B-salg de seneste år. Med nye teknologier, stigningen i antallet af leverandører og det faktum, at forretningsudfordringer kræver mere personlige løsninger. Dette har fået købernes holdninger til at udvikle sig på en sådan måde, at det ikke længere er en mulighed at vente på, at de banker på din dør. Inbound marketingstrategier er stadig nødvendige, da de vil sikre, at dine kunder når de sidste trin i købsprocessen. Virksomhederne skal dog nu investere i outbound-strategier for at nå frem til potentielle kunder og konvertere dem til kunder. Og det kræver, at man investerer i et kompetent B2B-salgsteam.

Salg er livsnerven i enhver virksomhed. Uden salg kan små virksomheder ikke forlænge deres livscyklus fra lancering til vækst, og store virksomheder kan ikke vokse sig større på markedet. Derfor er det at arbejde med B2B-salg ensbetydende med at være i frontlinjen for en virksomheds vækst. Til gengæld får du færdigheder og mange fordele, som vil gøre dig til en udholdende, beslutsom og umættelig professionel.

1. DU FÅR EFTERTRAGTEDE EGENSKABER

Salg handler om at kommunikere på en forståelig og effektiv måde, og det er noget, som alle organisationer ønsker at være gode til. Uanset hvilken stilling du har i en virksomhed, skal du overbevise projektlederen om at gå videre med dit forslag, overbevise dine kolleger om, at din idé er den bedste, og overbevise HR om, at du er den rette kandidat til jobbet.

De overtalelses-, forhandlings- og lyttefærdigheder samt den empati og selvtillid, du får ved at arbejde som B2B-forretningsudvikler, er aktiver, som vil ledsage dig i din fremtidige personlige og professionelle karriere.

2. LØBENDE LÆRING

Det mest givende ved at arbejde med B2B-salg er, at der hele tiden sker forbedringer. Som forretningsudvikler får du øjeblikkelig feedback på din præstation, så hver eneste interaktion med en potentiel kunde giver dig mulighed for at finpudse dit pitch, finpudse dine præsentationer og skærpe dine færdigheder som samtaleleder. Du vil hurtigt se, at den tid, du har brugt på at undersøge dine kunders behov og undersøge markedet, har givet pote.

På den anden side er menneskelige relationer kernen i B2B-salg. Og disse relationer har tendens til at gå ud over professionelle interaktioner, da forretningsudviklere typisk har med interessenter fra mange forskellige afdelinger at gøre. Derfor er det en fantastisk mulighed, hvis du ønsker at fokusere på at dyrke et netværk, der er rigt på muligheder.

3. FRIHED UNDER ANSVAR

Forretningsudviklere er ansvarlige for deres konti og skal arbejde i overensstemmelse med deres kunders adfærd. Det betyder, at B2B-salg ofte giver dig et vist spillerum til at styre dine projekter og din tidsplan.

Det betyder dog også, at du skal være uafhængig og selvbestemmende. Du kan lægge lige så meget arbejde på din tallerken, som du vil, men det er dig selv, der tilpasser din arbejdstid for at nå dine mål.

4. UOVERTRUFFEN MOTIVATION

Uddannelsen inden for salg er uden sidestykke. Hver eneste samtale er en mulighed for at løse din kundes problemer på stedet. Det gør dig til den bedste præsentatør, samtalepartner, psykolog, forhandler, planlægger og konsulent.

B2B-salg kræver strategisk tænkning. Da hver enkelt sag og kunde er forskellig, skal du planlægge, hvordan du kan etablere en-til-en-forbindelser med hver enkelt af dem for at opnå succes. Motivationen ved at se, hvordan du finpudser din strategi med hver eneste interaktion, og hvordan nye teknikker fungerer, holder dig på tæerne, mens du hver dag kommer tættere på dine mål. Hver dag er forskellig fra den foregående, og ingen af dem er forældet.

5. DU LEDER VIRKSOMHEDEN FRA FRONTLINJEN

Som forretningsudvikler er du din virksomheds øjne og ører. Du lytter til kundernes smerter, behov og frustrationer og skal vejlede din virksomhed i takt med at den vokser. Du er med til at forme organisationens fremtidige kurs og får til gengæld den følelse af, at virksomheden har brug for dig - fordi det har den.

B2B-salg er et givende job. Når du opnår succes, vil dine kolleger fejre det sammen med dig, og dine konkurrenter vil forsøge at efterligne dig. Det er kun dig selv, der bestemmer dine chancer for succes, som vokser i direkte forhold til den grad af involvering, du ønsker at opnå.

HVAD GØR VI HOS VAEKST

Det er nu vigtigt at udnytte salgsteknologien effektivt og sætte køberoplevelsen i centrum for salgsprocessen. Det skaber et behov for, at virksomhederne udvikler mere intuitive, personlige og intelligente salgsstrategier. Og da B2B-salg i dag kræver en personlig forbindelse, skal innovationen drives af ambitiøse mennesker med gode sociale og kommunikative færdigheder.

Hos VAEKST fokuserer vi på at fremskynde salgspipelines ved at generere leads, gennemføre personlige outbound salgskampagner og indsamle kunde- og markedsindsigter i Norden. Ved at kombinere AI-teknologi og salgsekspertise finder vores forretningsudviklere med modersmål de rigtige kundeemner og udformer personlige budskaber for at opbygge en forudsigelig pipeline af kvalificerede kunder, der øger omsætningen i bæredygtige virksomheder.

I forfølgelsen af vores mål om at blive Nordens førende B2B-salgsvirksomhed har vi hjulpet mere end 50 kunder med at skalere deres markeder med 60 projekter. Hvis det lyder som noget, din virksomhed kunne have gavn af, så lad os tale sammen.

NEWS IN YOUR INBOX?

Keep updated with trends within growth. Receive monthly insights on sales, playbooks and much more.

SUBSCRIBE TO NEWSLETTER

INdSIGTer

læs alle

øg jeres omsætning.

BOOK et møde
Corinne Cotteverte - Accelerating B2B Growth
Simone Bendtsen - Assisting B2B Companies in Growing
Valdemar Gyldendal - Business Development Manager
+100
100+ brands bruger VAEKST.