NEWS & INSIGHTS

Sådan leder du et B2B-salgsteam: Top 4 must do’s

María Viéitez

SUMMARY

Engagerede og højt motiverede forretningsudviklere er nøglen til succes med B2B-salg. Sådan er VAEKST førende på markedet med et højtydende team.

Hvordan leder man et B2B-salgsteam?


Når det drejer sig om at øge en virksomheds B2B-salg, er det Business Development Representatives (BDR'ernes) holdning og tilgang, der er det styrende princip, som afgør kvaliteten af resultaterne. BDR'erne befinder sig i grænsefladen mellem organisationen og kunderne, de er porten til profit. Derfor vil deres motivationsniveau gøre en forskel for virksomhedens resultater.

B2B-salg er en meget krævende branche. Konstant innovation inden for arbejdsmetoder og værktøjer, høj konkurrence og kundernes stadig mere skeptiske og proaktive holdning - de henvender sig gradvist til udbyderen for at finde en løsning på deres problem - kræver, at BDR'erne kan gribe deres arbejde an på en dynamisk og læringsorienteret måde. Men markedsundersøgelser og læring om potentielle kundeproblemer og ny praksis, der er på mode inden for B2B-salg, er presserende og vigtige opgaver, som de kun vil påtage sig, hvis de er tilstrækkeligt motiverede. Bolden ligger på lederens banehalvdel.

Vores erfaring hos VAEKST, hvor vi har ledet et team på 50 højt motiverede forretningsudviklere, har lært os fire nøglepunkter for at lede et højtydende B2B-salgsteam.

1. Leadership by example: show, don’t tell

Når du som leder ønsker, at nogen skal gøre noget, skal du vise dem, hvordan de skal gøre det, og ikke bare sige det. Det sikrer, at du omgiver dig med et BDR-team, der er villigt til at gøre det, der skal til for at nå målet.

Hos VAEKST deler vi målet, men vi deler ikke altid de metoder eller teknikker, de skal bruge for at nå dertil. I stedet opfordrer vi vores BDR'er til at vælge og gå deres egen vej, hvilket giver dem autonomi og en følelse af ejerskab for deres projekter.

Ved at lade vores ambitiøse BDR'er blive ledere på egen hånd sikrer vi os et højt niveau af engagement. Men hvis den vej, de vælger, ikke er den rigtige, vil vi være der for at hjælpe dem med at finde fodfæste og støtte dem med bedste praksis.

2. Skab et miljø, hvor man føler sig set og værdsat

Ingen skal føle sig tvunget til at gøre det, men alle teammedlemmer skal vide, at smil, snak med kolleger og investering i relationerne i teamet også er en del af det daglige arbejde hos VAEKST.

Enhver taktik, der kan skabe god energi blandt medarbejderne og bidrage til trivsel i det daglige arbejdsmiljø, er et godt initiativ, som vi opfordrer BDR'erne til at tage til sig, fordi det bidrager til at skabe en behagelig atmosfære på kontoret. At have en god og positiv indstilling er som at spise sundt og motionere. Det betaler sig simpelthen og smitter. Vi er omgængelige af natur, og hos VAEKST ønsker vi ikke, at du skal give afkald på din sjove og muntre side. Hvem har sagt, at man ikke kan have det sjovt på arbejdet?

3. Drop 'no-cure-no-pay' mentaliten

Hos VAEKST tror vi på intrinsisk motivation frem for extrinsisk motivation. Vi er ikke en af dem, der anvender en "no-cure-no-pay"-mentalitet, fordi vi ved, at det kan være skadeligt for resultaterne. I stedet for at jagte én bestemt KPI opfordrer vi BDR'erne til at stræbe efter kvalitet ved at søge efter de bedste match med kunderne. Denne tilgang giver os mulighed for at optimere vores ressourcer og ikke spilde tid på uegnede kundeemner.

4. Opmærksomhed er alt

På et grundlæggende niveau kræver vi alle opmærksomhed, og ikke kun som medarbejdere, men som mennesker, der bidrager til organisationen. Gennem opmærksomhed får man folk til at føle sig trygge og anerkendte, og det øger motivationen.

Du skal være meget opmærksom på hvert enkelt trin i den B2B-salgsmetode, du følger, og på hvert enkelt medlem af dit team. Dette kan være vanskeligere nu, hvor det er en mulighed at arbejde hjemmefra, og selv om mange foretrækker det, kan det let skabe isolation.

For at undgå dette kan du invitere teammedlemmerne til at deltage i livet på kontoret, enten ved at arrangere uofficielle aktiviteter, frivillige sociale aktiviteter eller virtuelle møder i løbet af dagen. Så har teamet mulighed for at komme i kontakt med hinanden, uanset om de er hjemme eller på kontoret.

Byg et hold, ikke en gruppe individer

Det handler ikke kun om arbejde. Socialt samvær er en vigtig del af B2B-salg, og derfor skal du som leder sørge for, at dit team føler sig godt tilpas ved at dele oplevelser, dele øjeblikke sammen og gennemføre initiativer, der forbedrer stemningen på arbejdspladsen og fremmer en følelse af teamwork. Dette vil hjælpe hele teamet med at bidrage til at definere din virksomhedskultur på organisk vis. Og det er det, du ønsker: et team, der er autentisk og motiveret til at vokse sammen.


Article by
María Viéitez

More insights

Arbejd med os

Accelerer jeres B2B-vækst

Lad os komme igang
Corinne Cotteverte - Virtual sales meeting and demo facilitaion that directly drives revenue
Vanja fra VAEKST.
Valdemar Gyldendal - Business development manager
+50
50+ nordiske forretningsudviklere