NEWS & INSIGHTS

Hvordan ekspanderer i jeres B2B forretning i Norden?

María Viéitez

SUMMARY

Ekspansion på det voksende nordiske marked kan være afgørende for B2B high-tech virksomheder, og det er afgørende at udføre en effektiv strategi for markeds ekspansion for at sikre ROI.

Udvid i Norden

B2B-virksomheder, der ønsker at komme ind på et nyt marked, skal være klar til at møde mange udfordringer. At bryde ind i et nyt land eller en ny region, levere et vellykket produkt eller service til et nyt publikum og tilpasse sig til nye købsadfærde er potentielt skræmmende. Men blandt de vigtigste udfordringer er en af de mest udfordrende og stimulerende at etablere en personlig forbindelse med nye potentielle kunder og kunder.

I dag er det nordiske marked et centralt mål for mange B2B-virksomheder, især for dem, der arbejder inden for teknologi. Nordiske virksomheder er kendt for deres stærke afhængighed af teknologi, innovation og digitale løsninger. Men derudover har regionen vist sig at have et fantastisk økosystem for etablering og vækst af nystartede og opskalerende virksomheder. Denne blog forklarer, hvorfor et stort antal enhjørningevirksomheder har deres base i Skandinavien.

Hvad er kendetegnene ved det Nordiske B2B-marked?

De nordiske lande har en lille befolkning (Norge, Finland, Sverige og Danmark har tilsammen ca. 27 millioner indbyggere) med en meget klar international orientering. De skandinaviske lande har en stor gensidig indflydelse på hinanden, og på mange områder fungerer de som en enhed. Denne region i Europa opretholder og udbygger dog også sine forbindelser med omverdenen.

De nordiske lande er blevet stormagter takket være deres hurtige udvikling i moderne tid. Derfor støtter vi den nordiske kultur og de nordiske metoder, så meget, at vi har udviklet vores eget brand, en "skandinavisk" eller "nordisk model", der er kendetegnet ved friskhed, nøgternhed og en forståelse og respekt for det fælles bedste.

Desuden er der ikke mange, der taler norsk, finsk, svensk og dansk, og derfor har vi gode engelskkundskaber. Netop af disse grunde bør det nordiske B2B-marked være et fokusområde for enhver virksomhed, der ønsker at ekspandere og vokse.

Et marked i vækst

Den skandinaviske region oplever sin guldalder. Mange venturekapitalister har vendt deres opmærksomhed mod de nordiske start-ups og scale-ups, fordi de er støttet af en velkendt track record af succesfulde teknologivirksomheder, der har holdt sig oven vande og endda er vokset under krisen.

Det gør de nordiske virksomheder meget tilgængelige for kapital, hvilket giver dem mulighed for at udvikle effektive forretningsmodeller, som straks kan vise deres troværdighed. En effektiv strategi for markeds ekspansion vil således sikre et hurtigt positivt afkast af investeringerne. Men hvad er en god go-to-market-strategi?

1. Identificér din kundes profil

Selv om de nordiske lande til tider fungerer som en helhed, er der tydelige forskelle mellem svenskere, danskere, nordmænd og finner. Og når det kommer til B2B-salg, er det afgørende at lære at håndtere dem for at nå frem til en fælles beslutning, der gør begge parter tilfredse. Læs mere om hvordan de danske og svenske markeder differentiere sig i vores andre blogs.

2. Arbejd på at skabe en personlig kontakt

Selv om folk fra Skandinavien er dygtige til engelsk, sætter de ifølge vores repræsentanter for forretningsudvikling pris på at starte og afslutte aftaler på deres eget sprog. Kort sagt, ved at ansætte folk med de skandinaviske modersnål kan du opbygge en tættere og stærkere relation med kunderne.

Bemærk, at jo tættere kunderne føler sig på jer, i dette tilfælde forretningsudvikleren, jo bedre vil de forstå hinanden, og jo tættere vil de være på at træffe den rigtige beslutning.

3. Undersøg og brug data

En datadrevet tilgang kombineret med den rette mængde tillid er den, der fungerer bedst med nordiske kunder. Og hvis du vil nå dertil, er det fornuftigt at have et team med lang erfaring på det nordiske marked, både med B2B-salg og research. Igen kan det gøre en afgørende forskel at have et team, der er har base i landet.

4. Find det rigtige tidspunkt at henvende dig til kunden

Selv om det er relativt nemt at få fat i nordiske kunder over telefonen, er det vigtigt at finde den rigtige tilgang. Ud fra den forskning, vi har lavet hos VAEKST, kan vi konkludere, at hvis du investerer lidt tid og forskning i at finde det rigtige tidspunkt at henvende dig til kunderne på, har du mere lavet mere end halvdelen af arbejdet. På den måde vil du øge din konverteringsgrad og succes rate.

Personlige forbindelser er vigtige for kunderne i Skandinavien, så du skal ikke bruge for meget tid på at kontakte virksomheder. Til gengæld skal du bruge flere timer på at arbejde på dine relationer.

5. Gå lige til sagen

Myten er sand: Folk fra de nordiske lande er direkte. Så sørg for, at du kan præsentere klart og sikkert fra starten af, hvad der er grunden til, at du henvender dig. Gå direkte til sagen og spild ikke tid på uvæsentlige ting.

Hvad gør vi hos VAEKST?

Det skandinaviske marked er en meget attraktiv mulighed for virksomheder, der ønsker at ekspandere globalt. Hos VAEKTS er vi et team af skandinaviske forretningsudviklere med international erfaring og omfattende viden om det nordiske B2B-marked. Vi hjælper virksomheder, der ønsker at ekspandere til de nordiske lande, med at nå deres salgsmål og opbygge en forudsigelig kundepipeline gennem personlige outbound salgskampagner.

Vores forretningsudviklere indsamler kundeindsigter og perspektiver på, hvordan det er at arbejde med kunder i Danmark, Sverige og Finland på baggrund af vores data. Så hvis du vil ekspandere i Norden, kan et samarbejde med os måske lyde meget godt for dig. Det er i hvert fald musik i vores ører.

Leder du efter en lokal partner i Norden? Lad os tale om det.

Article by
María Viéitez

More insights

Arbejd med os

Accelerer jeres B2B-vækst

Lad os komme igang
Corinne Cotteverte - Virtual sales meeting and demo facilitaion that directly drives revenue
Vanja fra VAEKST.
Valdemar Gyldendal - Business development manager
+50
50+ nordiske forretningsudviklere